måndag 25 januari 2010

Lördagsbrunch i East Village









På en fantastisk fin solig vinterdag valde vi att utforska East Village. Vi hoppade av tunnelbanan på Astor Plaza och tog gatan St Marks Pl ner mot East Village. Skivbutiker, second hand klädaffärer och mysiga caféer trängdes såväl på källarplan, markplan och en halvtrappa upp. Personligt och originellt poppar upp för att beskriva miljön. Påminner och Hornstulls strand fast mer av allt; mer personlighet, mer punk/rock, mer söderkänsla och mindre up and coming, genuint! Extra bonus också för att vi sprang på Yoga To the People; stället som får Sofia H:s ögon att tindra lite extra och som hon inte kan prata sig varm nog om.

Vi har siktet inställt på att hitta en schysst brunch a la Manhattan/New York style och efter en stunds sonderande av terräng bestämmer vi oss för Sidewalk Bar & Restaurant på 94 Avenue A. Ganska snabbt står det klart att brunchfokuset är ägg. Du kan få dem precis som du vill! Omelette, pocherade, stekta (200 olika sätt typ...) you name it!
Jag valde den intressanta anrättningen 3 st pocherade jumbo- (såklart) ägg serverat på en itudelad croissant del väl tilltaget ringlad hollandaisesås på, serveras tillsammans med en side salad. Hepp! Ville tog in den klassiska Huevos Rancheros, mexicansk tallrik med bönröra, omelette, ris och nachos. Mastigt! Till brunchen tittar de med stora förvånade ögon på dig om du inte beställer in ett glas champagne, Mimosa, Bellini eller bloody Mary. Fint ska det vara och jag älskar det! Lyxa till det mitt på dagen är min melodi! Ungefär 30 dolls inkl. tax och dricks gick det kalaset loss på.

Håll lite koll på hur långt ner mot vattnet du går, i Alphabet City (alla gatorna heter bokstäver istället för siffror). Vi gick lite för långt och hamnade i ett mindre lycksamt område som påminde om miljonprogrammen fast tyvärr mycket sämre standard. Vi fick en del långa blickar och det kändes onödigt att komma där som två glada och dumma turister. Tror absolut inte att det är någon fara att vara där dagtid men vågar inte uttala mig om hur det är där efter mörkrets inbrott.

Innan vi lämnade East Village för den här gången passade vi på att göra ett pit stop på apoteket, där jag drog på smilbanden när jag såg att de sålde cigaretter i kassan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar