lördag 27 februari 2010

Locanda Verde



Robert de Niro är delägare i denna populära Tribeca restaurang som till och med (indirekt) är med i låten Empire State of Mind med Jay Z. Locanda lockar med kända och prisade kockar som Andrew Carmellini (italiensk mat) och Karen DeMasco (desserter) i stallet.

Höga förväntningar, en timmes väntetid en fredag kl 20, blev hämtade i baren efter 30 min (vet inte om det är positivt eller negativt...). Stor lokal och under rush hour får man lite matsalskänsla över Locanda (i negativ bemärkelse) vilket avspelgalde sig i maten. Jag tog in anka till huvudrätt, vilken kändes halvfärdig, den hade gott kunnat eldats på på högre värme, den hade en tam karaktär. Villes pilgrimsmusslor hade gått samma öde till mötes. Anspråkslös är ett målande ord. En pilgrimsmussla gör sig bäst stekt i baconfett och dessa pilgrimsmusslor hade inte fått den lyxiga behandlingen.

Däremot så ska man absolut inte hoppa över efterrätterna! Helt fantastiska! Karen kan verkligen sin sak. Min hazelnut, coffee och choccolate semifreddo med pocherat päron höll världsklass! Villes så klassiksa Lemon Tart hade det bästa av tre världar: sött, surt och friskt. Så klassiskt, så gott!

Plus för värdinnan som var proffsig, minus för huvudservitören som var snorkig (himlade med ögonen när jag var lite trögfattad på efterrättsbeställningen, INTE OK!) men plus för den roliga ”runnern” som spontant och glatt utropade ”What´s wrong with the old one!?” när jag ville byta dessertskeden som hade ett tumavtryck mitt i ”skopan” så tydligt att till och med Andrea Boccelli hade tyckt oddsen var löjliga. Plus även för min fördrink med blodapelsinjuice och champagne som avslutades med en lite ”dusch” av blomessens (ja, bartendern sprayade en ”mist” på och i glaset). Till och med Sex and the City duon brevid oss i baren tittade och drog på smilbanden...

Sammanfattningsvis: Tack och hej, inte huvudrätt igen, men gud vilka underbara desserter ni serverar!

http://locandaverdenyc.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar