måndag 8 februari 2010

Sylvia´s, Harlem

Välkänd restaurang mitt i Harlem (Lenox st). Profilerar sig som Queen of Soulfood. Soulfood som enligt Wikipedia definieras som: ”Soulfood är en matlagningstradition som härstammar från afroamerikanerna i södra USA. Termen uppstod under 1960-talet. Köket består av enkla råvaror som rovor, majs, inälvsmat, höns och fläsk”. Denna beskrivning stämmer ganska bra.


Tillbaka till Sylvia´s: trevlig och enkel restaurang som inte prioriterar ljusarkitekter och desginmöbler utan fokuserar på maten, stoltheten att servera maten och värmen i mötet med andra människor. Personalen var otroligt vänliga och ödmjuka vilket jag och Ville verkligen satte på prov...

Vi ville testa ”genuin” soul food så Ville beställde in Chitterling. Ja vad är det kan man fråga sig? Det gjorde Ville också när det visade sig att det var ”pig intestants” han hade beställt in. Servitören som serverade var uppriktig bekymrad och ville att Ville skulle smaka på det först och se om han då ville byta ut det. Och för att vara helt uppriktig så sa Ville att det lätt platsade in på topp 3 över det otäckaste han har ätit... (Jag smakade inte ens...). Men eftersom Ville visste vad han beställt in så stod han sitt kast.
Jag ville beställa ovenbaked chicken men den var inte klar när vi kom för lunch så jag tog en fried chicken istället.

För att vara helt ärlig så tror jag inte att Silvia´s är drottningen av soulfood i Harlem. Trots att servitören och servitrisen flera gånger bekymrat kom förbi vårt bord och frågade om allt var ok och den yngre sevitören till slut kom in med ett litet revbenspjäll med barbequesås och sa till Ville; ”this is what you should have ordered” så hade vi nog alldeles för höga förväntningar på vad Silvia och soul food kunde erbjuda. Men Silvia erbjuder engagerad service och den hemmagjorda fruitpunchen vad himmelskt god!


http://www.sylviasrestaurant.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar